5 alappont használtautó-vásárláshoz
5 alappont használtautó-vásárláshoz
Ezeket semmiképp sem szabad kihagyni használtautó-vásárláskor
Használt autó vásárlásakor az autó megtalálásán túl még számos egyéb teendőnk van. Mutatjuk, hogy mire kell figyelni, milyen költségekkel kell számolni.
Regényeket lehetne írni arról, hogy használt autót vásárolni mindenképp rizikó, illetve, hogy az ember sosem lehet elég alapos, de sajnos be kell látni, némi rizikót muszáj az életben vállalni, így ráadásul az új autóhoz mérten nagyon komoly kedvezményt érhetünk el. Az óvatosság azonban nem árt! Tisztában kell lenni, hogy használt autó vásárlásakor nem elég megtalálni a megvásárolni kívánt autót, a kiválasztás után is van még néhány kihagyhatatlan pont, amin végig kell menni ahhoz, hogy autónk a nevünkre kerüljön. Mutatjuk, hogy mik ezek.
1. Átvizsgálás. Nem elég saját magunknak a lehető legalaposabban átnéznünk az adott autót, erősen ajánlott egy szak-, lehetőleg márkaszervizes átvizsgálás. Minél jobban ismeri valaki az autókat, minél jobban ismeri valaki az adott típust, annál jobban meg tudja állapítani, hogy minden rendben van-e az amúgy szemre jónak tűnő autóval.
Szakértőt találni nem nehéz.
A használtautó-átvizsgálók megtalálásában segít hirdetéseinél a Használtautó.hu. A legbölcsebb, ha az adott márka saját szervizébe visszük a kiszemelt autót, fiatalabbaknál pedig a szervizmúlt iránt is ajánlott érdeklődni. A szervizmúltat ma már nem csupán, illetve nem is elsősorban a papír alapú szervizkönyvből érdemes nézni, hanem a márkák adatbázisából. Hitelesebbek ugyanis. Amennyiben csak papír alapú szervizkönyvet látunk, érdemes felhívni az abban látható céget, megkérdezni, hogy valóban járt-e ott az adott dátummal és kilométerállással az autó, miket csináltak rajta. Ha megvesszük az autót, utóbbi duplán hasznos infó lesz. Érdekes, de akár egy alapos és márkaszervizes átvizsgálás sem kerül annyiba, mint az amúgy kötelező eredetiségvizsga, pontosabban az eredetiségellenőrzés, annak hatósági ára ugyanis jellemzően 20 ezer forint körüli, míg az átvizsgálás a feléből-negyedéből is megúszható lehet.
2. Eredetiségvizsga. Ezt az átíratáshoz kötelező, elvileg a vásárlók védelmére kötelezővé tett, ám inkább bürokratikus kötelezettséget az átvizsgáláshoz hasonlóan még az adásvételi szerződés (utóbbihoz sablon itt) aláírása és a vételár kifizetése előtt érdemes elvégeztetni. Ha igazán biztosak kívánunk lenni a dologban, ne csak a papírt kérjük, hanem menjünk is el az eladóval az eredetiségvizsgát megcsináltatni. Temérdek helyen végzik, az átvizsgálást végző cégekhez hasonlóan a Használtautó.hu hirdetéseinél is megtalálható, hogy az adott autó közelében hol készítenek eredetiségvizsgát. Az eredetiségvizsga nem pótolja az átvizsgálást, itt nem kell tüzetes átnézésre számítani, de ellenőrzik az autó azonosítóit és azok épségét.
- Személyautó - 1400 cm3-ig: 17 000 Ft; 1401-2000 cm3-ig 18 500 Ft; 2001 cm3 felett 20 000 Ft
- Motorkerékpár - 500 cm3-ig: 15 500 Ft; 500 cm3 felett: 17 000 Ft
- Kistehergépkocsi - 3,5 t össztömegig: 20 000 Ft
- Tehergépkocsi - 3,5-7,5 t össztömegig: 21 000 Ft; 7,5 t össztömegtől: 22 000 Ft
- Autóbusz - 20 fői:g 21 000 Ft; 20 fő felett: 22 000 Ft
- Mezőgazdasági vontató, lassú jármű - 20 000 Ft
- Pótkocsi - Könnyű pótkocsi (lakókocsi): 16 000 Ft; nehéz pótkocsi: 17 500 Ft; különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott): 19 000 Ft
- 3. KGFB. Mivel a kötelező felelősségbiztosítás a tulajdonos nevére szól, s azt az adásvételi szerződés aláírása után akár azonnal felmondhatja a korábbi tulajdonos, a vásárlónak már a szerződéskötést követő első forgalomban való részvétel előtt meg kell kötnie azt! Ajánlott akár előre elkérni az autó forgalmi engedélyének másolatát, illetve alapvető adatait, hogy bármely biztosítónál, de praktikusabban alkusz, akár internetes[/url] segítségével valóban megköthessük a szükséges biztosítást, ami nélkül valóban nem ajánlott (és persze tilos is) a forgalomban részt venni. Szerződéskötéskor legyünk előrelátóak, számos kiegészítő biztosítást (pl. assistance, parkolási- vagy kátyúbiztosítás) csakis a KGFB-vel együtt tudunk megkötni, érdemes átnézni az ajánlatokat és kiválasztani a számunkra szükséges biztosítási termékeket.
- 4. Átírás. Az adásvételi szerződés aláírásától számítva összesen 15 naptári napja van a vásárlónak, hogy autóját nevére írassa. Ez azt jelenti, hogy jellemzően még arra is van idő (közvetlen szerződéskötés után), hogy időpontot foglaljunk valamelyik okmányirodába és kényelmesen, sorban állás nélkül írathassuk nevünkre autónkat.
Készüljünk fel, nemcsak a már említett eredetiségellenőrzés és KGFB-szerződés igazolására, hanem "némi" pénzre is szükség lesz hozzá.
Igaz, jó hír, hogy ma már az okmányirodákban is fizethetünk bankkártyával, nem kell postai csekkel vesződni. Mennyi is az annyi? Fix költség az amúgy nem szerény szívatásként lakcím változása esetén is cserélendő forgalmi engedély és a törzskönyv egységes, de külön-külön fizetendő 6000 forintos díja. Ezen kívül a "vagyonszerzési illetéket is az okmányirodában kell befizetni, az alábbiak szerint. -
Mi a teendő, ha külföldön veszünk autót?5. Szervizelés. Bár az átírással be is fejeződött a használtautó-vásárlás valóban kötelező, bürokratikus ügymenete, a lelkiismeretes vásárló azt követően elvégezteti a vásárlás előtti átvizsgálásnál feltárt hibák javítását, illetve a kötelező karbantartásokat. Utóbbiak csakis az esetben odázhatók, ha számlával bizonyított, hogy nemrégiben elvégezték őket.
Az állapotfelmérés természetesen külföldi vásárlás esetén is ajánlott, persze az egész ügymenet bonyolultabb, macerásabb lesz, mintha itthon vennénk autót. Érdemes továbbá úgy nekiindulni a vásárlásnak, hogy egyszerre több potenciális vétel is legyen a tarsolyunkban. Ha a kiszemelt autó megfelelő, akkor a vásárláshoz az itthon használatosnál kevésbé részletes, de kétnyelvű szerződésre lesz szükségünk.
Az autóval hazaérve a lakóhelyünk szerinti NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) vizsgálóállomáson indíthatjuk a honosítási eljárásos műszaki vizsgát (melynek ára 39 090 Ft), illetve EU-tagállamból származó, érvényes vizsgájú autó esetén a vizsga honosítását. Amennyiben nem EU, illetve EGT tagállamból vásároltunk, szükségünk lesz származásellenőrzésre is, amit a kormányablakok, illetve a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) ad ki, 10 900 forintos áron és jellemzően 3-4 hét alatt. Az előbbi két esetben az autó adásvételi papírjára, valamint forgalmi engedélyére lesz szükségünk az ügyintézéshez.
Ha megvan a műszaki vizsga, illetve az ott kapott adatlap (valamint a származásellenőrzés - ha szükséges), irány a NAV, ahol megállapítják a regisztrációs adó mértékét (amit persze előre is könnyedén kiszámolhatunk, kalkulátor például a Használtautó.hu Hasznos menüpontjában is akad), valamint az importadót is, ha nem az EU-ból vásároltunk. Utóbbiak befizetése után következhet az Okmányiroda, ahol (megkötött KGFB-vel) 6+6 ezer forintot a forgalmi engedélyre, valamint a törzskönyvre kifizetve, a vagyonszerzési illetéket kiperkálva, valamint 8500 forintért a rendszámot is kiváltva már fel is pattinthatjuk azt, és használhatjuk az autónkat. És igen, használt autót nem átíratva, hanem forgalomba helyezve nem szükséges az eredetiségvizsga.Ellenkező esetben jöhet a használtautós "nullrevízió",
ami jellemzően mindenképp tartalmazza az olaj, az olajszűrő, szükség szerint a lég- és a pollenszűrő cseréjét, de szíjas motoroknál akár a vezérműszíj cseréjét, kortól függően a hűtő- és a fékfolyadék lecserélését is. Amennyiben kicsit is húz a kormány, nem maradhat el a futómű beállítása, hosszú távon ugyanis a gumik félre fognak kopni (jó, ha még nem...). Amennyiben a vásárolt autó abroncsai nem az évszaknak megfelelőek, illetve nem kellően jó állapotúak, érdemes azokat is lecserélni. -
Ha mindezeken átrágtuk magunkat, már legfeljebb csak alapos mosás-takarítás lehet szükséges ahhoz, hogy boldogan használhassuk az "új" autónkat. Jól látható, a vételáron felül a bürokratikus költségekre, illetve a vásárlás utáni szervizelésre is akár százezreket érdemes még tartalékolni - olcsóbb autónál ez bizony a vételár jelentős hányadát jelentheti.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.